DOMWEG GELUKKIG OP DE HELMERHOEK. (111)
Op de kunstacademie in Kampen waar ik begin jaren negentig studeerde had ik een docent fotografie die beweerde dat een goede fotograaf altijd een statief gebruikt. Daar zit zeker een kern van waarheid in, het tegendeel is echter ook waar. Vele grote fotografen ook voor het digitale tijdperk gebruikten geen statief. Dit bijvoorbeeld om snel een foto te kunnen nemen, sommige onderwerpen bewegen zo snel dat als je eenmaal je statief neer gezet hebt de vogel al gevlogen is. Nu wil ik niet beweren dat fotografen die wel een statief gebruiken slechte fotografen zijn. Om bepaalde foto’s te kunnen maken heb je toch echt een statief nodig. Ik gebruik zelden een statief, niet uit principe, maar omdat ik het maar onhandige zware dingen vind. Foto’s die gemaakt moeten worden met een statief laat ik aan anderen over, ieder zijn ding.



In dit tijdstip van het jaar, de donker dagen voor kerst, is er niet altijd genoeg licht om uit de hand scherpe foto’s te maken. Regelmatigw kom ik dan thuis met foto’s die niet helemaal of helemaal niet scherp zijn. Ook hebben ze soms heel veel ruis doordat ik de lichtgevoeligheid hoog had ingesteld. De meeste van die foto’s gooi ik direct in de prullenbak, andere probeer ik nog te redden door ze te bewerken met een fotobewerkingsprogramma. Meestal zijn het dan nog steeds geen topfoto’s, maar hebben wel een bepaalde aantrekkingskracht, ik koester ze.
Soms maak ik in een creatieve opwelling ook wel eens expres onscherpe foto’s. Je krijgt hiermee onverwachte effecten die er heel mooi uit kunnen zien. Het gaat nog wel eens fout of zelfs heel fout maar soms krijg je zo een foto die je nooit had kunnen bedenken.
Harm Katerberg,